Fitra facebookissa Fitra linkedinissä

Tunne tuoteselosteet

Ruokakaupassa tekemillämme valinnoilla on suuri merkitys terveydellemme ja hyvinvoinnillemme. Opettele käyttämiesi elintarvikkeiden keskeisimmät ravintosisältötiedot lukemalla pakkausmerkintöjä.

Juomissa voi olla erittäin paljon piilosokeria.

Värikkäät elintarvikepakkaukset valmistetaan tarkoituksella varsin houkutteleviksi ja sijoitetaan kaupassa siten, että ostaisimme niitä mahdollisimman paljon. Nauti kaupassa asioidessasi kiehtovan värikylläisestä ympäristöstä, mutta anna tuoteselosteiden ratkaista usein käyttämiesi elintarvikkeiden valinnan.

Lue valmistusainelista

Elintarvikkeissa ilmoitetaan aina valmistusaineet painon mukaan alenevassa järjestyksessä. Tämän lisäksi elintarvikkeissa on myös tietoa niiden ravintosisällöstä helpottamassa ja nopeuttamassa sopivien ruokien valintaa. Lisäksi tuotteissa voi olla vapaaehtoisia merkintöjä, kuten esimerkiksi Sydän-, Sirkkalehti-, Aurinko- tai Leppäkerttumerkki.

Opettele lukemaan selosteesta vähintään rasvan laatu ja määrä sekä sokerin ja suolan määrät, ja lisäksi kuidun määrä sellaisista tuotteista, joissa se on ilmoitettu. Tämän lisäksi on syytä tunnistaa kokonaisenergian määrä ainakin päällisin puolin siten, että erotat runsaasti energiaa sisältävät tuotteet vähemmän energiaa sisältävistä vaihtoehdoista. Tarkista tarvittaessa myös proteiinin määrä.

Paljonko kuitua tai suolaa on leivässäsi?

Tarkista pakkauksesta kuitu- ja suolapitoisuudet valitessasi itsellesi sopivaa leipää. Etsi ainakin 6 g/100 g kuitua sisältäviä leipiä. Päivittäin käyttämissäsi leivissä kuitua saisi mieluusti olla yli 8 g/100 g. Ruisleivistä tai näkkileivistä saat usein yli 10 grammaa kuitua. Valitse muita viljalaatuja, kuten täysjyväkauraa, mikäli ruis aiheuttaa sinulle oireita. Täysjyväviljat ovat tärkein kuidun lähteemme.

Valitse maitotuotteet vähärasvaisina ja -sokerisina

Nauti maitosi tai piimäsi mieluusti rasvattomana tai korkeintaan 1 % rasvaa sisältävinä, koska niiden päivittäiset käyttömäärät ovat yleensä runsaat. Maidon ja piimän rasva on laadultaan pääosin kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa, joka nostaa kolesterolipitoisuutta ja on sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijä.

Tarkista maustetuista jogurteista, rahkoista ja viileistä rasvan lisäksi sokerien tai hiilihydraattien määrä. Hiilihydraatteja saisi olla enintään 12 g/100 g maitotuotetta ja jatkuvasti käyttämässäsi jogurtissa mieluusti jopa alle 10 g. Sokereista kannattaa katsoa myös luontaisen ja lisätyn sokerin määrät, mikäli ne on ilmoitettu erikseen. Sokeri on pelkkää energiaa, joka ei sisällä suojaravintoaineita. Se on haitallista niin hampaille kuin painollekin runsaasti nautittuna.

Osta lihavalmisteet vähärasvaisina

Lihavalmisteita ovat makkarat, nakit ja leikkeleet. Lihavalmisteista kannattaa tarkistaa rasvan ja suolan määrät. Liha-, kana-, kala- ja kasvisvalmisteissa rasvaa olisi hyvä olla alle 10 prosenttia. Vähärasvaisia liha- ja kanavalmisteita, joiden rasvapitoisuus on alle neljä prosenttia, on laajat valikoimat saatavilla.

Kalan rasva on hyvälaatuista eli niin sanottua pehmeää rasvaa, jota saakin olla runsaasti. Kalavalmisteista kannattaa kuitenkin tarkistaa suolan määrä, koska osa valmisteista sisältää rutkasti suolaa. Kala-, liha-, kana- tai kasvisvalmisteissa suolaa saisi olla korkeintaan yksi prosentti.

Muromyslejä vain satunnaiseen käyttöön

Syödessäsi usein muroja tai myslejä tarkista niiden kuidun ja suolan määrät täysjyväisyyden lisäksi. Terveydellemme olisi eduksi, jos kuitua olisi yli 10 g/100 g ja suolaa enintään yksi prosentti. Täysjyväviljaa olisi hyvä olla vähintään puolet käytetystä viljasta, mutta sitä saisi olla yli 80 prosenttia. Tarkista muroista ja mysleistäsi myös sokerin ja mahdollinen rasvan määrä.

Nappaa kaupasta mukaasi vain muroja ja myslejä, joissa on enintään 15 g/100 g sokeria. Monet muromyslit ja erilaiset sokerihuurretut, suklaakuorrutetut tai hunajapaahdetut murot sisältävät huomattavasti enemmän sokeria perusmysleihin verrattuna. Siksi muromyslit sopivatkin vain satunnaiseen käyttöön.

Mitä juomaksi?

Mehu- ja virvoitusjuomat sisältävät reippaasti sokereita ja ne saattavat olla varsinaisia energiapommeja. Juomien sisältämät kalorit ohittavat nopeasti mahan ja elimistömme ei tunnista niistä saatua energiaa. Siksi ne ovat harmillisia painomme kannalta.

Makeutusaineet ovat energiaa sisältämättömiä. Juomien makeus totuttaa aiheettomasti makeaan makuun, vaikka käyttämäsi juomat olisivatkin energiattomia. Varsinkin rutkasti sokeria syövät tai juovat lapset syövät ylipäätään muutoinkin vähemmän laadukasta ruokaa.

Energiapitoiset mehujuomat tai virvoitusjuomat sisältävät sokerin lisäksi happoja. Hapot ovat haitallisia hampaille ja aiheuttavat hammaskiilteen ohenemista. Haitallisin juomien hapoista on sitruunahappo (E330). Nautintojuomiksi ja harvoin juotaviksi mehut ja virvoitusjuomat sopivat, mutta paras janojuoma on edelleen vesi.

Lue lisää: Syö itsellesi hyvä olo


Lisää ravintoaiheisia artikkeleita
Mikko Rinta ja Teresa Välimäki tarjoavat tietoa ja reseptejä liikkujille.
Kokkaa, liiku ja nauti on resepti- ja tietokirja aktiiviliikkujalle
Mikko Rinnan kirja liikkujan ravitsemuksesta
Kasviksista saat roppakaupalla vitamiineja, mineraaleja, kuitua ja antioksidantteja sekä flavonoideja. Kasviksia kannattaa…
Kun nautit riittävästi kunnon ruokaa aamulla ja lounaalla, pysyy näläntunne kohtuullisena myös myöhemmin päivän aikana.
Ruokakaupassa tekemillämme valinnoilla on suuri merkitys terveydellemme ja hyvinvoinnillemme. Opettele käyttämiesi…

Haluatko kirjailijaksi? »

Ota meihin yhteyttä

Uutiskirje »

Tilaa uutiskirje

Yhteystiedot »

FITRA Oulu »
Fitra Oy
Kempeleentie 5
90400 OULU

FITRA Lahti »
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI