Fitra facebookissa Fitra linkedinissä

Sinustako triathlonisti?

Triathlonissa yhdistyvät kolme todella suosittua ja harrastettua lajia: uinti, pyöräily ja juoksu.

#

Triathlon on monipuolinen laji, jossa eri osalajien harjoittelu tuo itsessään vaihtelua treenaamiseen. Lisäksi matkavaihtoehtoja on paljon, eikä kaikkien tarvitse tähdätä täysmatkalle, vaan lyhyemmilläkin matkoilla riittää haastetta.

- Triathlonharjoittelu on parhaimmillaan monipuolista. Triathlonharjoittelu kuormittaa hengitys- ja verenkiertoelimistön lisäksi monipuolisesti koko lihaksistoa, ja siten vältytään suuremmalla todennäköisyydellä vammoilta verrattuna esimerkiksi pelkkään juoksuharjoitteluun, kertoo ex-huipputriahlonisti Tiina Boman, joka työskentelee nykyisin Finntriathlonin organisaatiossa.

Usein aloittelevat triathlonharrastajat kokevat suurimmaksi haasteeksi uintitekniikan oppimisen.

- Riittää, että uinnin suoritustekniikka on sen verran hyvä, että harjoittelu sujuu, eikä väärän tekniikan takia aiheudu rasitusvammoja,

#

Minuuteista tunteihin

Triathlonissa suoritus kestää lyhimmillään noin tunnin (pois lukien lasten kisat ja ns. supersprintit) ja pisimmillään 17 tuntia. Enimmäisaika määritellään kilpailukohtaisesti ja se on yleensä puolimatkalla 7–8 tuntia ja täydellä matkalla 15–17 tuntia.

Vaikka sprinttikilpailu ja täyden matkan kilpailu ovat hyvinkin erilaisia vaatimuksiltaan ja luonteeltaan, ne ovat kumpikin lajeja, joissa keskeisin tekijä on aerobinen kestävyys.

- Kestävyyssuorituskyky triathlonissa perustuu pitkäaikaiseen aerobiseen kestävyyteen, suorituksen taloudellisuuteen ja hermo-lihasjärjestelmän suorituskykyyn pitkässä suorituksessa. Fyysisen kestävyyden lisäksi triathlonissa vaaditaan hyvää psyykkistä kestävyyttä, joka ilmenee kykynä sietää epämukavaa tunnetta suhteellisen pitkään, Boman sanoo.

#

Triathlonmatkat

Sprinttimatka: 750 m uinti, 20 km pyöräily ja 5 km juoksu.
Olympiamatka (perusmatka): 1,5 km uinti, 40 km pyöräily ja 10 km juoksu.
Puolimatka: 1,9 km uinti, 90 km pyöräily ja 21 kilometriä juoksu.
Arvokilpailujen pitkä matka: 4 km uinti, 120 km pyöräily ja 30 km juoksu.
Täysmatka: 3,8 km uintia, 180 km pyöräily ja maraton (42,195 km).

Supersprinttikilpailuja järjestetään niin lapsille kuin aloittelijoillekin. Näille kilpailuille ei ole tarkasti määriteltyjä matkoja, mutta uintiosuus vaihtelee 50–300 m, pyöräily 3–10 km ja juoksu 1–3 km välillä. Lasten sarjoissa matkat vaihtelevat iän mukaan.

#

Vaatimustasot kunnon ja tekniikan suhteen

Sprintti
Jokamiehen matka, jolle voi osallistua vähemmällä harjoittelutaustalla, alkeellisella uintitekniikalla ja perusvälineillä.

Perusmatka
Asettaa hieman haastetta uintitaidon suhteen. Suorituksena kohtuukuntoiselle liikkujalle mahdollinen lyhyelläkin harjoitustaustalla.

Puolimatka
Muodostaa jo haasteen, sillä suoritusaikaa puolimatkaan kuluu 4–8 tuntia. Edellyttää säännöllistä harjoittelua, lajinmukaisia varusteita ja riittävää energiansaantia.

Täysmatka
Todellinen haaste, jolle valmistautuminen on aloitettava riittävästi ennen suoritusta. Lajitekniikat on hallittava ja kunnon on oltava kohdallaan. Energiatankkaus ja kilpailun aikainen energiansaanti ovat avainasemassa.

Lisää triathlonasiaa Kestävyysliikunta-kirjassa:

#
Selaa lisää liikunta-aiheisia artikkeleita
Maastopyörissä riittää valinnanvaraa
Vinkkien avulla helposti ladulle
Vinkit suksien hankintaan
Kimmo Kanasen vinkit maastoon ja kisoihin
Tekniikkaa parantamalla juoksusta tulee taloudellisempaa
Mikael Granlund on jo nyt näyttänyt parhaillaan pelattavissa mm-kisoissa, millaisesta pelaajasta on kysymys.
Tuloksekkaan vatsatreenin ABC
Triathlonissa löytyy matkoja kaikille.
Oikea koko ja budjetti ohjaavat pyörän ostoa.
Jesse Puljujärven ohjeet nuorille kiekkoilijoille

Haluatko kirjailijaksi? »

Ota meihin yhteyttä

Uutiskirje »

Tilaa uutiskirje

Yhteystiedot »

FITRA Oulu »
Fitra Oy
Kempeleentie 5
90400 OULU

FITRA Lahti »
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI