Fitra facebookissa Fitra linkedinissä

Mitä hyvä kunto on?

Fyysisessä mielessä hyvän kunnon osoitus voi olla maratonin juokseminen tai 60 punnerrusta minuutissa. Hyvän kunnon voi mieltää Cooperin testin tuloksena tai kuntotestissä onnistumisena, toisaalta sen voi kokea myös terveysliikunnan mukanaan tuomana yleisenä jaksamisena ja virkeytenä.


sydan.jpg

Hyvän kunnon tarkka määritteleminen on hankalaa, sillä se on aina useiden tekijöiden summa. Hyvä fyysinen kunto koostuukin kestävyydestä, lihaskunnosta, liikkuvuudesta, tasapainosta ja koordinaatiosta.

Kestävyys: Hapenkuljetuselimistön kunto: keuhkot, sydän, verisuonet

Lihaskunto: Kestovoima, maksimivoima ja nopeusvoima

Liikkuvuus: Nivelten liikeradat, lihaksiston elastisuus

Tasapaino ja koordinaatio: Taito, taloudellisuus ja ketteryys

Kestävyys

Kestävyys on kykyä liikkua pitkäkestoisesti elimistön väsymisestä huolimatta. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyydellä tarkoitetaan elimistön kykyä toimittaa happea kudoksiin kovan rasituksen aikana.

Riittävä määrä matalatehoista liikuntaa parantaa lihasten kykyä käyttää happea hyväkseen ja vahvistaa hapenkuljetuselimistön toimintaa. Tehokkaammat harjoitukset, joissa syke ja hapenotto ovat korkealla tasolla, parantavat sydämen lyöntitehoa ja kehittävät hapenottokykyä.

Hyvä kestävyyskunto koostuu vankasta kuntopohjasta eli peruskestävyydestä, vauhdikkaamman menon mahdollistavasta vauhtikestävyydestä ja maitohappoja sietävästä maksimikestävyydestä.

Lihaskunto

Lihaskunto pitää sisällään pitkäaikaisen puurtamisen eli kestovoiman, äärimmäiset voimanponnistukset eli maksimivoiman sekä sähäkät nopeusvoimaominaisuudet.

Liikkuvuus

Venyttely palauttaa lihassolut normaaliin mittaansa, lisää liikkuvuutta ja sen avulla voidaan ennaltaehkäistä loukkaantumisia. Venyttely on erinomainen virkistäytymis- ja stressinlievityskeino. Liikkuvuusharjoittelu lisää nivelten liikelaajuutta. Oikeanlaisen hengityksen avulla venytys myös tehostuu ja helpottuu. Venytystä ei pitäisi vastustaa, vaan antaa painovoiman ja rentouden auttaa mukavaan asentoon pääsemisessä.

Tasapaino ja koordinaatio

Tasapaino on kyky ylläpitää asentoja, sopeutua tahdonalaisiin liikkeisiin ja taitoa reagoida ulkopuolisiin ärsykkeisiin. Tasapaino pettää usein yllättävissä tilanteissa (kompastuminen tai liukastuminen), joten sitä kannattaa harjoittaa.

Henkinen ja sosiaalinen kunto

Hyvä fyysinen kunto kulkee käsi kädessä henkisen kunnon kanssa. Hyvä henkinen ja sosiaalinen kunto näkyy itseluottamuksena sekä stressin sietokykynä. Kärsivällisyys, keskittymiskyky ja kyky kestää aika ajoin kohdalle osuvia vastoinkäymisiä ovat merkkejä hyvästä kokonaisvaltaisesta kunnosta. Hyvä kunto käsittää myös avoimuuden ja muiden ihmisten kohtaamisen.

Kuinka pääsen hyvään kuntoon?
• Harjoittelemalla säännöllisesti, nousujohteisesti ja monipuolisesti.
• Lepäämällä riittävästi.
• Syömällä monipuolisesti.


Selaa lisää liikunta-aiheisia artikkeleita
Maastopyörissä riittää valinnanvaraa
Vinkkien avulla helposti ladulle
Vinkit suksien hankintaan
Kimmo Kanasen vinkit maastoon ja kisoihin
Tekniikkaa parantamalla juoksusta tulee taloudellisempaa
Mikael Granlund on jo nyt näyttänyt parhaillaan pelattavissa mm-kisoissa, millaisesta pelaajasta on kysymys.
Tuloksekkaan vatsatreenin ABC
Triathlonissa löytyy matkoja kaikille.
Oikea koko ja budjetti ohjaavat pyörän ostoa.
Jesse Puljujärven ohjeet nuorille kiekkoilijoille

Yhteystiedot »

FITRA Oulu
Fitra Oy
Yrttipellontie 1
90230 OULU

FITRA Lahti
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI