Fitra facebookissa Fitra linkedinissä

Kestävyysharjoittelun tyypillisimmät virheet


1) Peruskestävyysharjoitukset tehdään liian kovalla teholla.

Suurin ja yleisin virhe kestävyysharjoittelussa on se, että peruskestävyysharjoitukset tehdään liian kovalla teholla, jolloin ne ovatkin oikeasti VK-treeniä. Suorituskyky ei parane pitkällä tähtäimellä, jos aerobinen pohja on huono.

Bontrager-SNE_NMahon143_mr.jpg

2) Tehoharjoitukset tehdään liian kovalla teholla.

Tehoharjoituksissa on aina riski siihen, että ne tehdään liian kovalla teholla. Maksimikestävyyskään ei ole synonyymi täysillä menemiselle, kuten moni luulee. Tehoharjoituksissa tulisi malttaa, etenkin harjoituksen alkuvaiheessa. Yksittäisen intervallin tulisi olla aina nousujohteinen, eli veto aloitetaan maltilla.

3) Harjoittelu ei ole rytmitettyä.

Harjoittelu saattaa puuroutua tietylle tehoalueelle. Usein aerobisen kynnyksen tuntumassa tehdyt harjoitteet ovat mieluisimpia. Niiden lisäksi tulisi kuitenkin tehdä molempien äärilaitojen harjoituksia. Lisäksi harjoitusviikkojen välille tulisi rakentaa merkittäviä eroja, jolloin palauttavat viikot mahdollistavat kehittävien ja kuormittavien treenijaksojen myötä kehittymisen.

shutterstock_55856734.jpg

4) Lepo on riittämätöntä.

Harjoittelun lomassa ei levätä tarpeeksi. Myös palauttavat ja huoltavat harjoitteet tehdään usein liian kovalla teholla.

5) Tekniikkaan ei kiinnitetä huomiota.

Hermo-lihasjärjestelmän voimantuotto ja lajitekniikka muuttuvat eri vauhdeissa. Usein tekniikka on parhaimmillaan vauhdikkaissa vauhtikestävyyssuorituksissa, joissa riittävä vauhti, mutta vielä siedettävä rasitus mahdollistavat tekniikan ylläpitämisen. Hitaammissa vauhdeissa rauhallisilla lenkeillä tekniikka saattaa heikentyä merkittävästi (esim. hiihto, uinti ja juoksu), jolloin teknisiin asioihin kannattaa keskittyä erityisen tarkasti.

shutterstock_138732125.jpg

6) Ravinto ei tue harjoittelua.

Lenkillä ei laihduteta, vaan harjoitukset tehdään hyvässä ravitsemuksellisessa tilassa. Kovan harjoittelun myötä myös koko ravitsemuksen määrän ja laadun merkitys kasvavat. Vaikka voidaan syödä paljon, ei kehityksen kannalta ole järkevää syödä mitä sattuu.

Lue lisää uudesta Kestävyysliikunta-kirjasta:

#
Selaa lisää liikunta-aiheisia artikkeleita
Maastopyörissä riittää valinnanvaraa
Vinkkien avulla helposti ladulle
Vinkit suksien hankintaan
Kimmo Kanasen vinkit maastoon ja kisoihin
Tekniikkaa parantamalla juoksusta tulee taloudellisempaa
Mikael Granlund on jo nyt näyttänyt parhaillaan pelattavissa mm-kisoissa, millaisesta pelaajasta on kysymys.
Tuloksekkaan vatsatreenin ABC
Triathlonissa löytyy matkoja kaikille.
Oikea koko ja budjetti ohjaavat pyörän ostoa.
Jesse Puljujärven ohjeet nuorille kiekkoilijoille

Yhteystiedot »

FITRA Oulu
Fitra Oy
Kempeleentie 5
90400 OULU

FITRA Lahti
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI