Fitra facebookissa Fitra linkedinissä

Kesän ykköslaji on triathlon

Triathlon on löytänyt tiensä kuntoilijoiden sydämiin. Triathlon on monipuolinen kestävyyslaji, joka yhdistää huippu-urheilun ja kuntoilun.

Triathlon vaatii monipuolista osaamista, kestävyyttä ja eri lajien ominaisuuksien tuntemista.

Tarvitaanko triathloniin muutakin kuin uikkarit, lenkkarit ja pyörä sekä aimo annos intoa? Niillä pääsee sujuvasti alkuun, mutta varoituksen sana aloitteleville: triathlonnälkä kasvaa syödessä!

Triathlon on hieno laji, jota voi harrastaa monella eri tasolla ja erilaisella intensiteetillä. Joku harjoittelee monipuolisesti ympäri vuoden ja osallistuu kesäisin yhteen lyhyeen kilpailuun retkipyörällä. Toinen harjoittelee suunnitelmallisesti ”puoli-ammattilaisena” ja tähtää Havaijin Ironmaniin. Näiden ääripäiden välimaastoon mahtuu erilaisia harrastajia, jotka kaikki ovat triathlonisteja.

Pitkäjänteistä työtä

Tavoitteiden kasvaessa lisääntyvät myös erilaiset vaatimukset tavoitteeseen pääsemiseksi. Vaativassa kestävyyslajissa, kuten triathlonissa, ei ole luvassa pikavoittoja eikä onnenkantamoisia. Tavoitteeseen yltäminen edellyttää aina kuukausien tai vuosien työtä. Se ei ole ikävä asia, sillä matka kohti tavoitetta on yhtä arvokasta tai jopa arvokkaampaa kuin tavoitteeseen pääseminen.

Triathlonharrastajia kuvaavia ominaisuuksia onkin helppo luetella: pitkäjänteisyys, motivoituneisuus, tavoitteellisuus ja sisukkuus. Jotkut lisäävät listaan vielä hulluudenkin. Tästä voidaan kuitenkin olla kahta mieltä riippuen siitä, missä kontekstissa ja millä äänenpainolla hulluudesta puhutaan.

Voita itsesi

Itsensä voittaminen on jopa kliseeksi asti kulunut fraasi. Silti juuri triathlon on laji, jossa itsensä voittamisesta voidaan sanojen varsinaisessa merkityksessä puhua. Kolmen lajin tekninen hallinta, oman suorituskyvyn optimaalinen kehittäminen, kilpailupäivän suoritus ja henkisen kantin riittävyys edellyttävät lajin harrastajalta paljon enemmän kuin vain hyvää kuntoa.

Kenelläkään ei luontaisesti ole hyviä kestävyysominaisuuksia, vaan kestävyys syntyy määrätietoisella ja säännöllisellä harjoittelulla. Osa meistä on rakenteeltaan kuin luotuja uimaan ja toiset ovat syntyneet juoksemaan. Harjoittelussa otetaankin hyöty irti vahvuuksista ja kehitetään omia heikkouksia. Uimarityyppi on yleensä rakenteeltaan harteikkaampi ja jalat eivät kestä juoksun rasitusta, kun taas juoksijatyypille voi olla vaikeaa saada tarpeeksi voimaa pyöräilyyn. Erilaisuus on myös lajin suola, sillä lajin huipullakin on erityyppisiä urheilijoita.

Kilpailussa

Kilpailutilanteessa vaaditaan kykyä sietää epämiellyttäviä tuntemuksia. Parhaimmillaan kilpailu kulkee flow-tilassa, jolloin kaikki sujuu kuin itsestään. Pitkässä suorituksessa on kuitenkin aina hetkiä, jolloin kaikki ei suju kuin leikki.

Hyvät ja huonot hetket seuraavat toisiaan ja olotila vaihtelee aaltomaisesti. Suorituksen loppua kohden kannattaa varautua väsymyksen ja kivun tunteisiin. Onko se sisu, joka auttaa sietämään ja jatkamaan?

Finntriahlon on Suomen perinteikkäin triathlonorganisaatio, joka järjestää kesällä 2015 yhteensä viisi triathlontapahtumaa ympäri Suomen. Tutustu näihin tapahtumiin osoitteessa: www.finntriathlon.fi

Lisää triathlontietoa löydät kirjasta: Triathlon: Voita itsesi!


Selaa lisää liikunta-aiheisia artikkeleita
Maastopyörissä riittää valinnanvaraa
Vinkkien avulla helposti ladulle
Vinkit suksien hankintaan
Kimmo Kanasen vinkit maastoon ja kisoihin
Tekniikkaa parantamalla juoksusta tulee taloudellisempaa
Mikael Granlund on jo nyt näyttänyt parhaillaan pelattavissa mm-kisoissa, millaisesta pelaajasta on kysymys.
Tuloksekkaan vatsatreenin ABC
Triathlonissa löytyy matkoja kaikille.
Oikea koko ja budjetti ohjaavat pyörän ostoa.
Jesse Puljujärven ohjeet nuorille kiekkoilijoille

Yhteystiedot »

FITRA Oulu
Fitra Oy
Yrttipellontie 1
90230 OULU

FITRA Lahti
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI