Fitra facebookissa Fitra linkedInissä

Aja kovempaa maastokisoissa

Suomen suurin maastopyörätapahtuma Tahko MTB ajetaan lauantaina 2.7. Kimmo Kananen kokosi vinkit maastokisaviikonloppuun.

DSC_3315.JPG

Kilpaileminen on meille monelle pyöräilyn suola. Monissa isoissa tapahtumissa on varsinaisten kilpasarjojen ja päälähtöjen lisäksi lyhyempiä matkoja, joissa voi tutustua lajiin ja kilpailemiseen. Useilla paikkakunnilla järjestetään myös viikkokisoja, joissa osallistumiskynnys on tehty mahdollisimman matalaksi. Tarkoituksena on tarjota kaikille mahdollisuus tutustua maastopyöräilyyn ja haastaa itsensä.

Kilpailullinen tavoite tuo myös motivaatiota harjoitteluun. Isommat tavoitteet kannattaa lyödä lukkoon jo hyvissä ajoin ennen varsinaista kilpailukautta, jotta ehtii rakentamaan kunnon kilpailua varten. Kilpailut merkitään kalenteriin hyvissä ajoin. Kannattaa huomioida, että monilla paikkakunnilla majoituskapasiteetti on kovilla isompien kisojen yhteydessä, joten varaa majoitukset ajoissa, jos sellaista tarvitset.

DSC_1367.JPG

Tavoite

Muista, että määrittelet itse tavoitteesi. Suoriutuminen pitkästä maastourakasta on hieno suoritus ja käy tavoitteesta. Oman ennätysajan tai sijoituksen parantaminen ovat toki yleisiä tavoitteita. Keliolosuhteiden vaihdellessa vuosittain voi myös verrata oman ajan erotusta voittajan aikaan.

Olennaista on kuitenkin asettaa tavoitteet kunnianhimoisesti, mutta realistisesti. Jos matka maistuu, eivät tavoitteet lopu ihan äkkiä, sillä esimerkiksi Tahkolla on tarjolla huikea 240 kilometrin matka.

DSC_1423.JPG

Valmistaudu huolella

Valmistaudu kilpailuun tai kilpailuihin huolella. Muista, että kaksi viikkoa ennen kisaa et voi enää juuri parantaa kestävyyskuntoasi. Voit tehdä teräviä avaavia harjoituksia, mutta varsinainen pohjatyö on jo tehty tai jätetty tekemättä. Viimeisten viikkojen liiallisella treenaamisella ainoastaan huononnetaan tilannetta ja pahimmassa tapauksessa ollaan starttiviivalla rättiväsyneenä.

Viimeisen viikon ohjelman tulee olla reilusti kevennetty, mutta älä lopeta treenaamista kokonaan. Vältä myös ylitankkausta, sillä kun kehon glykogeenivarastot ovat täynnä, on hiilihydraattien mättäminen täysin turhaa. Pahimmillaan ylitankkaus ja täydellinen huili kisan alla tekevät olosta turvonneen ja väsyneen.

Tutustu tulevaan reittiin ja kilpailupaikkoihin hyvin. Aikatauluta oma tekeminen niin, ettei turhaa sählinkiä aiheutuisi. Etenkin kokemattomammat kisaajat jännittävät takuulla rajusti, joten pienessä puristuksessa unohtuu helposti tärkeitä asioita. Tee itsellesi lista tarvikkeita, jotka otat mukaan ja toimenpiteistä ennen kilpailua. Voi kuulostaa turhalta, mutta helpottaa toimimista pienen paineen alaisena. Hae kilpailupaikalla numerot ja infotieto ajoissa. Laita pyörä valmiiksi rauhassa. Ei haittaa, jos kaikki on valmiina hieman liian aikaisin.

DSC_1369.JPG

Kilpailu

Mitä kovempaa pyrit ajamaan, sen olennaisempaa lämmittely on. 15–30 minuutin pyörittely, joka sisältää muutaman reippaan ja lyhyen tykityksen valmistaa starttiin. Jos lähdet rauhallisesti liikkeelle, ei lämmittelyn merkitys ole niin suuri. Lämmittely käynnistää energia-aineenvaihdunnan, joten jos kilpailussa lähdetään kovaa liikkeelle, on rasva-aineenvaihdunta heti käynnissä. Muuten liian kovalla aineenvaihdunnalla saatetaan tyhjentää energiavarat yllättävänkin nopeasti.

Kärki lähtee kilpailuissa liikkeelle täysillä. Starttipamauksen jälkeen tykitetään 20–30 sekuntia kaasu pohjassa, koska on olennaista päästä heti hyviin asetelmiin.

Startissa kannattaa lähteä reippaasti liikkeelle tavoitteesta ja lähtöpaikasta riippumatta. Etsi itsellesi sopiva paikka ja tutkaile ryhmässä muiden käyttäytymistä. Jos olet teknisesti parempi kuin muut ryhmässä, älä jää teknisillä pätkillä hitaampien taakse. Kapealla polulla pystyy blokkaamaan muut helposti. Analysoi ajamista ja tee mahdolliset iskut paikoissa, jotka sopivat sinun vahvuuksillesi.

Millaista menoa on Tahkolla?

Tahkon reitti on tekninen, vaikka sisältääkin myös pitkiä pätkiä hiekkatietä. Erona muihin tapahtumiin on selkeästi pidemmät polkuosuudet, jotka haastavat kokeneetkin kuskit teknisyydessään. Reittiin tuo lisähaastetta myös aika suuret korkeuserot. Tahko on tapahtumana Suomen suurin ja siellä on selkeästi myös rennoin meininki. Moni kuljettaja unohtaa kellon ja tavoittelee läpipääsyä ainoastaan. Ajallisesti reitti on aika nuuka Savon sademääristä ja paikoitellen mutaa löytyy. Tälle reitille lähden täysjoustolla, sillä pitkät alamäkiosuudet ja tekniset pätkät puoltavat tätä. Olen ajanut tämän myös jäykkäperällä, mutta koen ajavani kilpailun lopussa paremmin, kun saan antaa selän levätä hiukan.

Lue lisää Aja kovempaa maastossa! -kirjasta

Aja kovempaa -kirja

#

Haluatko kirjailijaksi? »

Ota meihin yhteyttä

Uutiskirje »

Tilaa uutiskirje

Yhteystiedot »

FITRA Oulu »
Fitra Oy
Kempeleentie 5
90400 OULU

FITRA Lahti »
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI