Fitra facebookissa Fitra linkedinissä

10 vinkkiä hiihdon aloittamiseen

Kokosimme 10 vinkkiä, joiden avulla hiihdon aloittaminen ja harrastaminen helpottuvat.

tekniikkakuvat_kansi_ojanen-8.jpg

1. Anna hiihdolle mahdollisuus

Hiihto on yksi monipuolisimmista ja kokonaisvaltaisimmista lajeista. Hiihto vaatii lajina erilaisia ominaisuuksia, mutta samalla myös kehittää niitä. Hiihtäjä harjoittaa kestävyyden lisäksi nopeutta, tasapainoa, koordinaatiota ja lihasvoimaa. Kehittyneet välineet tuovat monelle kuntoilijalle kaivattua helppoutta niin voiteluun, varusteiden valintaan kuin itse suoritukseenkin.

2. Hiihtovälineet ovat kaikki kaikessa

Ei ole sama millaisilla lankuilla olet liikenteessä, vaan suksien tulee olla valittu hiihtäjän mittojen ja taitotason mukaan. Suksissa on valtavasti eroja, joten niiden valinta kannattaa jättää ammattilaisille. Hyvä myyjä osaa auttaa valinnassa ja kartoittaa oikeanlaisten suksien tarpeen.

Jos aloitat hiihdon nollasta, niin tässä suositukset vasta-alkajille:

Perinteinen tyyli: Skin- tai suomupohjasuksi oman painon mukaan valittuna

Vapaa tyyli: Aktiivi- tai kilpatason suksi kovahkolle alustalle ja oman painon mukaan valittuna.

Lapsille: Optigrip, Nanogrip tai suomupohjasuksi.

3. Hanki sopivat sukset ja monot

Mieti ennen suksien hankintaa, haluatko hiihtää perinteistä vai vapaata tyyliä. Perinteisestä tyylistä on yleensä helpompi aloittaa, koska rytmi muistuttaa kävelyä. Muista, että hyviä yhdistelmäsuksia ei ole olemassakaan, koska vapaalla ja perinteisellä tyylillä välineiltä vaaditaan erilaisia ominaisuuksia.

Jos budjetti on alle 200 euroa, osta mieluummin perinteisen välineet. Hyvä luistelupaketti maksaa vähintään 400 euroa. Perinteisellä tyylillä pärjää Skin-suksilla kaikilla keleillä.

Monot eli hiihtokengät ovat perinteisellä ja vapaalla tyylillä hyvin eri tyyppisiä. Monojen tärkein ominaisuus tyylistä riippumatta on istuvuus. Aktiivikuntoilijoille suunnatut monot ovat hieman kilpamalleja topatumpia ja tämän takia yleensä lämpimämpiä. Tärkeä huomio monoja ja hiihtovarusteita ostettaessa on, että on olemassa kaksi eri sidejärjestelmää. NNN-siteet ovat Rottefellan ja SNS-siteet Salomonin kehittämät. Molemmat vaativat omaan järjestelmään sopivat monot.

tekniikkakuvat_ojanen-406.jpg

4. Perinteisen tyylin sukset

Suksi valitaan hiihtäjän painon, kelialueen ja aktiivisuustason mukaan. Perinteisen suksen tulee ennen kaikkea olla elastinen. Aloittelijan suksi voi olla hivenen löysempi, kun painonsiirto on mahdollisesti hivenen puutteellinen.

Markkinoilla on nykyisin monenlaisia pitopohjasuksia. Ne ovat pitoalueen osalta voiteluvapaat, mutta eivät huoltovapaat. Suksen pitoaluetta on puhdistettava säännöllisesti, koska normaalia huokoisempi pohja kerää likaa ja muiden voiteita ladulta.

Skin-sukset ovat karvasuksia, joissa pitoalueella on myötäkarva menosuuntaan ja vastakarva pitosuuntaan. Sukset siis luistavat eteenpäin, mutta pitävät taaksepäin. Suksi toimii laajalla kelialueella ja luistoalueet ovat voideltavissa.

5. Luistelutyylin sukset

Hyvä vapaan suksi on liukas ja suuntavakaa. Luistelusukset ovat perinteisen suksia lyhyemmät, jotta niitä on helpompi käsitellä. Vapaan tyylin suksien kaarimainen profiili pitää myös ponnistuksen lopussa, jotta suksi ei ala kantaa keskeltä.

Keskihintaluokan suksista löytyy jo erinomaisia suksia luistelutyylille. Aloitteleva hiihtäjä pärjää aluksi mainiosti yhdellä suksiparilla. Suksen tärkein ominaisuus aloittelijalla on suuntavakaus.

6. Hanki sopivat sauvat

Sauvojen tulisi olla hiihtäjän tasosta riippumatta aina 100 % hiilikuitusauvoja. Sauva vaikuttaa suoraan hiihtotekniikkaan etenkin kokemattomilla hiihtäjillä. Painava sauva palautuu heilurin jälkeen työntöön liian hitaasti.

Sauvasta pitää pystyä päästämään irti työnnön loppuvaiheessa. Näin hihnan on oltava napakka käteen ja käsi pitää saada mahdollisimman lähelle kahvaa hihnaa kiristämällä.

Perinteisellä tyylin sauvojen pituus on oma pituus x 0,83–0,86. Vapaalla tyylillä sauvojen pituuden määrittämisessä käytetään kerrointa 0,9–0,92.

tekniikkakuvat_ojanen-326.jpg

7. Voitelu on helpompaa kuin uskotkaan

Jos voitelu tuntuu mahdottomalta ajatukselta, ei perinteiselle tyylille kannata ostaa voideltavaa suksea, vaan skin-, grip tai crown-sukset.

Luistovoitelua voidaan toteuttaa pikatuotteilla, vahoilla ja fluorituotteilla kuuma- tai kylmävoiteluna. Pikaluistot helppoina ja liukkaina voiteina niille, joilla ei ole kokemusta voitelusta. Pikaluistot ovat yleisimmin nestemäisiä ja niissä on parafiinia ja liuotinta sekaisin. Pohjaan laitettaessa liuotin haihtuu pois ja sukseen jää ohut kalvo voidetta.

8. Vaatetus ladulla

Pukeutuminen on avainasemassa, jotta hiihtäminen säilyy mukavana. Vaatetus rakennetaan kerroksittain. Aluskerrasto puetaan ihoa vasten ja sen tulee olla ihonmyötäinen, jotta kosteus ei jää iholle ja kylmetä ihoa. Välikerroksena voidaan käyttää villaa tai hyvin toimivaa keinokuitua.

Lämmittelypukuja löytyy joka lähtöön. Istuvammat ja ohuemmat puvut rajoittavat liikettä vähemmän ja niissä tuulen vastus on pienempi. Vaatteissa olisi kuitenkin hyvä olla ainakin rintakehän sekä jalkojen etuosassa Windstopper-suojaus. Housuja on saatavana henkselimallisina ja ilman henkseleitä. Kädet tulee myös pitää lämpiminä ja hanskoja löytyykin joka lähtöön. Pää kannattaa suojata päähineellä, jonka alusmateriaali on alusasumateriaalia, jolloin se tuntuu kuivalta. Lisäksi päähineen edessä oleva tuulisuoja estää viiman kylmettämästä otsalohkoa.

9. Lähde liikkeelle maltilla

Ensimmäiset työnnöt sujuvat, hengästyttää puuskuttaa ja hapottaa. Jalat kipeytyvät ja eteneminen takkuilee. Onko tuttu tunne? Todennäköisesti peruskuntoa ei ole luotu, vaan harjoittelussa on menty ns. takapuoli edellä puuhun. Pohjakuntoa pitää luoda kevyillä harjoitteilla, jotta tasoa voidaan nostaa.

Aloittelijoilla sykkeiden pitäminen peruskestävyysalueella voi olla todella vaikeaa. Tällöin hiihtoharjoitukset kannattaakin pitää tekniikkapainotteisina ja suorittaa kevyet harjoitukset muilla tavoin. Ylämäkiä ei saa pelätä, koska niitä hiihdettäessä tekniset asiat korostuvat.

Jos aloitat nollasta tai vähäisellä hiihtotaustalla, ei kannata heti ahnehtia liikaa harjoittelua. Harjoittelu kannattaa aloittaa tasamaalta helpoilta laduilta. Tekniikan ja kunnon kohentuessa voi siirtyä vaativampiin nousuihin kovemmille reiteille.

10. Hiihto-opetusta on tarjolla myös aikuisille

Useimmilla kuntoilijoilla hiihtovauhti paranee kymmeniä prosentteja jo pelkän tekniikan kehittymisellä. Hiihtolenkit tulisi tehdä aina mahdollisimman hyvällä tekniikalla, jotta tekniikka todella kehittyy. Hiihtotekniikka ei kehity suksilla kävelemällä. Sykkeiden ollessa ladulla korkealla kannattaa lenkkien yhteyteen ottaa palauttavia jalkalenkkejä kävellen tai juosten. Lisäksi hiihtolenkit on syytä pitää alkuvaiheessa riittävän lyhyinä.

Parhaiten lajin pariin pääsee mukaan käymällä aluksi hiihtokoulussa, kurssilla tai hiihdon opetuksessa. Samalla voi sovittaa itselleen sopivia välineitä. Ympäri Suomea järjestetään hiihtokouluja ja hiihdonopetusta eri tahojen toimesta. Usein hiihtoseuroilta löytyy myös aloittelijoille sopivaa tarjontaa. Löydät helposti hiihtokoulutarjontaa urheiluopistoilta, hiihtokeskuksista ja isommilta paikkakunnilta.


Asiantuntijana hiihtovalmentaja Simo-Viljami Ojanen, Electrofit

Tutustu Electrofitin valmennuspalveluihin:

#

Lue lisää Helposti ladulle -kirjasta:
http://www.fitrakauppa.fi/helposti-ladulle-opi-hii...

#
Selaa lisää liikunta-aiheisia artikkeleita
Maastopyörissä riittää valinnanvaraa
Vinkkien avulla helposti ladulle
Vinkit suksien hankintaan
Kimmo Kanasen vinkit maastoon ja kisoihin
Tekniikkaa parantamalla juoksusta tulee taloudellisempaa
Mikael Granlund on jo nyt näyttänyt parhaillaan pelattavissa mm-kisoissa, millaisesta pelaajasta on kysymys.
Tuloksekkaan vatsatreenin ABC
Triathlonissa löytyy matkoja kaikille.
Oikea koko ja budjetti ohjaavat pyörän ostoa.
Jesse Puljujärven ohjeet nuorille kiekkoilijoille

Haluatko kirjailijaksi? »

Ota meihin yhteyttä

Uutiskirje »

Tilaa uutiskirje

Yhteystiedot »

FITRA Oulu »
Fitra Oy
Kempeleentie 5
90400 OULU

FITRA Lahti »
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI