Fitra facebookissa Fitra linkedinissä

Vahva vatsa, terve selkä?

Perinteisesti on ajateltu, että selän hyvinvoinnin, terveyden ja vaivojen ennaltaehkäisyn näkökulmasta tärkein yksittäinen tekijä on keskivartalon ja etenkin selkälihasten lihaskunnon parantaminen. Mikäli asia olisi noin yksinkertainen, olisi selkäongelmaisia huomattavasti vähemmän.

Keskivartalon harjoittaminen on tärkää.

Keskivartalomme rakenteiden hienoudesta ja monimutkaisuudesta johtuen ratkaisut erilaisiin ongelmiin ovat kuitenkin haastavia. Vaikka oire olisikin sama kuin naapurilla, voi ratkaisu olla täysin päinvastainen, sillä eri ongelmat saattavat aiheuttaa samankaltaisia oireita.
Yhdellä ratkaisuna on taakse taivuttelu, toisella eteenpäin kumartelu, ja kun kolmas tarvitsee liikkuvuutta, saa neljäs suurimman avun lantionpohjan lihasten harjoittamisesta. Keskivartalon harjoittaminen ei kuitenkaan ole turhaa, olipa tilanne mikä tahansa.

Kehitä kaikkia ominaisuuksia

Elimistömme ja samalla keskivartalomme on kuitenkin huomattavasti moninaisempi ja hienosyisempi organismi. Onkin olemassa erilaisia näkemyksiä siitä, miten keskivartaloa ja vatsalihaksia pitäisi harjoittaa. Yhtä mieltä ollaan siitä, että kaikki seuraavia ominaisuuksia pitäisi kehittää: voimaa, kestävyyttä, nopeutta, liikkuvuutta, hallintaa ja motoriikkaa sekä estetiikkaa. Mikään yksittäinen ominaisuus, harjoitusmuoto tai väline ei ole ratkaisu. Pelkkä harjoittelu ja liikunta eivät nekään vielä kehitä tarkoituksenmukaisesti vahvaa, kestävää, hyvin liikkuvaa, optimaalista asentoa ja liikettä tuottavaa keskivartaloa.
Se, kuinka käytämme kehoamme harjoittelun ulkopuolella, siis työssä ja vapaa-ajalla, ratkaisee loppujen lopuksi todella paljon. Suurin osa ongelmista, vammoista ja kivuista hankitaan harjoittelun ulkopuolella – vieläpä omatoimisesti.

Muista

- Ei ole kahta samanlaista keskivartaloa. Harjoitteet, jotka soveltuvat naapurisi selän kuntouttamiseksi eivät välttämättä ole optimaalisia sinun tavoitteisiisi.
- Istuminen muuttaa selän asennon ja lamauttaa keskivartalon lihakset toimimasta. Pelkkä liikunta ei yksin riitä, vaan on kiinnitettävä huomiota myös työasentoihin, arkiliikuntaan sekä työn tauottamiseen.
- Ei ole ainoaa oikeaa harjoitusmetodia, parasta treeniliikettä ja tehokkainta välinettä – on valtava määrä vaihtoehtoja, joista on karsittava pois soveltumattomimmat ja valittava parhaiten tavoitetta palvelevat.
- Monipuolisuus ja hyvä lihastasapaino ovat ratkaisevassa roolissa terveen selän ja timmin vatsan tavoittelussa.

Lue lisää: Keho kuntoo - treenaa terve ja timmi vatsa
Selaa lisää artikkeleita
Mika Nevalainen Trainer4Youn toimitusjohtajaksi
Uni on paras lisäravinne
Iltarutiinien ABC
Urheilulääkäri Pippa Laukan kirja on ilmestynyt.
Supermassan tarina nyt kirjana
Makwanin mielestä on lottovoitto elää Suomessa.
Vesa Keskinen haluaa kehittää itseään jatkuvasti
Saimi Hoyerin elämä sai täyskäänteen vuonna 2011.
Makwanin elämässä on riittänyt ala- ja ylämäkiä.
Lihastohtori-blogissa käy kuukausittain noin 100 000 kävijää. Lihastohtorin FB-sivulla seuraajia on yli 22 500. Nyt…

Yhteystiedot »

FITRA Oulu
Fitra Oy
Kempeleentie 5
90400 OULU

FITRA Lahti
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI