Fitra facebookissa Fitra linkedinissä

Rauhoita iltasi

Mieti tänään rehellisesti omaa väsymystilaasi: Oletko aika ajoin ärsyyntynyt? Onko pinna kireällä? Oletko väsynyt ja nuukahtanut? Saatko riittävästi unta? Kolmeen ensimmäiseen kysymykseen löytyy ratkaisu viimeisen kysymyksen vastauksesta. Nykypäivänä monet venyttävät nukkumaan menemistä viimeiseen asti tai viimeiset hetket ennen nukahtamista käytetään älypuhelimien tai tablettien parissa, jotka vääjäämättä häiritsevät niin nukahtamista kuin unen laatuakin.

kirsi.jpg

Rutiinit ovat hyvinvoinnin kulmakivi, joiden avulla varmistetaan, että mieli pysyy korkealla ja keho hyvässä vireessä. Vuorokaudesta on hyvä varata omat osiot eri toiminnoille: aktiviteeteille, levolle ja unelle. Jos päivä on ollut kovin kiireinen, eikä ole ollut mahdollisuutta hidastaa tahtia ennen nukkumaan menoa, saattaa nukahtaminen vaikeutua. Mutta ei hätää, myös ylivireystilaa voi purkaa hyvinkin yksinkertaisin konstein. Ota käyttöösi alta hyviä vinkkejä ja kokeile niitä jo tänään!

kjaj.jpg

Iltarutiinien ABC

1. Jätä työt tai liiallinen puuhastelu illasta pois - etenkin kaikki sellainen, joka ei ole välttämätöntä. Tässä auttaa selkeä oman ajankäytön suunnittelu.

2. Kirjoita muistiin mielessäsi pyöriviä asioita, lisäksi sängyn vierellä voi pitää muistikirjaa ja kynää, jos juuri ennen nukahtamista esiin nousee asioita, jotka on hyvä muistaa seuraavana päivänä.

3. Jotta saisit ajatukset rauhoittumaan, on hyvä löytää itselle mukavaa tekemistä, joka vie tunteesi pois velvoitteista ja rauhoittaa niin mieltä kuin kehoakin.

4. Hyviä iltarutiineja television ja netissä surffailun sijaan ovat vaikkapa kirjan lukeminen, musiikin kuuntelu tai erilaiset rentoutusharjoitteet.

5. Vältä kofeiinipitoisia juomia ja alkoholia monta tuntia ennen nukkumaan menoa, vastaavasti kamomillateen tai muun rauhoittavan juoman nauttiminen voi auttaa rentoutumisessa.

6. Happihyppely eli pieni ulkoilutuokio iltaisin rauhoittaa ja edistää unen saantia. Jos et pysty lähtemään ulos, niin esimerkiksi kevyt venyttely saa aikaan samaa vaikutusta.

7. Sykettä nostattava urheilusuoritus on hyvä tehdä kolme tuntia ennen nukkumaan menoa. Rankka liikunta kannattaa sijoittaa alkuiltaan.

8. Pyri välttämään tuhtia syömistä sekä täysin syömättä jättämistä ennen nukkumista. Kun syöt päivän mittaan tasaisesti ja pyrit välttämään sokeria, edesautat parempaa unta.

9. Sulje ärsykkeet, kuten tietokone, televisio ja puhelin, viimeistään 1,5–2 tuntia ennen nukkumaan menoa.

10. Himmennä valoja ja pimennä makuuhuone hyvissä ajoin. Muista myös tuulettaa makuuhuone päivittäin. Mene sänkyyn klo 21–23 välissä.

11. Rentoudu sängyssä keskittyen omaan hengitykseen ja mieti tai jopa kirjoita ylös päivästäsi kolme positiivista asiaa. Näin jätät itsellesi positiivisen olon nukkumaan mennessäsi.

Lue lisää toimivasta kehosta ja mielestä kirjasta.

#
Selaa lisää artikkeleita
Mika Nevalainen Trainer4Youn toimitusjohtajaksi
Uni on paras lisäravinne
Iltarutiinien ABC
Urheilulääkäri Pippa Laukan kirja on ilmestynyt.
Supermassan tarina nyt kirjana
Makwanin mielestä on lottovoitto elää Suomessa.
Vesa Keskinen haluaa kehittää itseään jatkuvasti
Saimi Hoyerin elämä sai täyskäänteen vuonna 2011.
Makwanin elämässä on riittänyt ala- ja ylämäkiä.
Lihastohtori-blogissa käy kuukausittain noin 100 000 kävijää. Lihastohtorin FB-sivulla seuraajia on yli 22 500. Nyt…

Haluatko kirjailijaksi? »

Ota meihin yhteyttä

Uutiskirje »

Tilaa uutiskirje

Yhteystiedot »

FITRA Oulu »
Fitra Oy
Kempeleentie 5
90400 OULU

FITRA Lahti »
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI