Fitra facebookissa Fitra linkedinissä

Nuku riittävästi

Uni ja lepo ovat yksinkertaisia ja lyömättömiä laatuun. Nykypäivän hektisessä arjessa unen ja levon merkitys on monilla hautautunut taka-alalle. Elämänrytmi voi helposti ajaa meidät siihen, että perustelemme itsellemme: ”Kyllähän minä pärjään vähemmällä unella!”. Mutta me emme oikeasti pärjää.

shutterstock_14236540.jpg

Onko akkusi tyhjä vai täynnä?

Jos lepo on kehon ruokaa, uni on sitä aivoillemme. Unet ovat aivojen tapa hikoilla. Uni on ikään kuin luomulääkettä, sillä esimerkiksi syvän unen aikana keho erittää kasvuhormonia ja melatoniinia, jonka puutteesta moni uniongelmainen kärsii.

Jos keho ja mieli eivät pääse riittävän usein lepäämään ja tuulettumaan, niin ne eivät pääse myöskään palautumaan. Onkin siis erittäin tärkeää, että opit rentoutumaan hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.

Uni on ilmaista

Faktaa on se, että mikään dieetti, lisäravinne tai treenivinkki ei toimi kehomme kannalta niin hyvin kuin riittävä määrä unta. Pidäthän unta tästä eteenpäin ilmaisena energianlähteenä ja parhaana mahdollisena ”superfoodina”. Se auttaa jaksamaan paremmin työssä, omassa arjessa ja liikuntasuorituksienkin aikana.

Jos stressihormoneja muodostuu liikaa, eli stressiä on yli sen sietokyvyn, keho ja mieli menevät ylikierroksille. Tästä merkkinä voivat olla ärtyneisyys, levottomuus, aggressiivisuus ja erilaiset kiputilat, mm. päänsärky ja niskojen jännitystilat.

W9U9337.jpg

Viikonloppuna ei voi nukkua varastoon

Moni meistä ajattelee kuittaavansa viikon univelat viikonloppuna, mutta tässä mennään helposti todella hakoteille. Nimittäin normaalipituinen yöuni ei tahdo riittää univelan kuittaamiseen, kun taas pidempään nukkuminen sotkee unirytmiä ja näin myös alkavaa seuraavaa viikkoa.

On siis hyvin tärkeää pitää kiinni tasaisesta unirytmistä. On myös tärkeää nukahtaa aikaisemmin – paria tuntia ennen keskiyötä, jos suinkin mahdollista. Lisämunuaiset vastaavat stressihormonien adrenaliinin ja noradrenaliinin tuotannosta ja jotta lisämunuaiset ehtivät palautua seuraavaa päivää varten, on riittävä uni kaiken A ja O.

Tee riittävistä yöunista säännöllinen osa elämääsi

Unen ja levon puutteesta muodostuu helposti noidankehä, jolloin omat voimavarat eivät riitä terveelliseen ja hyvinvointia tukevaan toimintaan: ei jaksa panostaa fiksuihin ateriavalintoihin, positiiviseen asenteeseen eikä liikkumiseen, jolloin olo huononee entisestään. Kun kehomme on täysin uupunut, kovat liikuntasuoritukset aiheuttavat kroppaamme lisästressiä, jolloin tilanne vain pahenee, eikä liikunta enää edesauta hyvinvointiamme.

Tällöin olisikin äärettömän tärkeää, että kehomme saisi tarpeeksi unta ja lepoa, jotta se palautuisi toimintakykyiseksi, ja pystyisi toimimaan optimaalisella tavalla. Kuten edellä mainittiin, niin levänneenä ja virkeänä jaksamme panostaa myös enemmän terveellisiin ruokavalintoihin. Tätä kautta pääsemme ravitsemaan kroppaamme paremmin, ja näin parannamme kehomme vastaanottavuutta myös liikuntaa kohtaan.

Lue lisää toimivasta kehosta ja mielestä:

#
Selaa lisää artikkeleita
Mika Nevalainen Trainer4Youn toimitusjohtajaksi
Uni on paras lisäravinne
Iltarutiinien ABC
Urheilulääkäri Pippa Laukan kirja on ilmestynyt.
Supermassan tarina nyt kirjana
Makwanin mielestä on lottovoitto elää Suomessa.
Vesa Keskinen haluaa kehittää itseään jatkuvasti
Saimi Hoyerin elämä sai täyskäänteen vuonna 2011.
Makwanin elämässä on riittänyt ala- ja ylämäkiä.
Lihastohtori-blogissa käy kuukausittain noin 100 000 kävijää. Lihastohtorin FB-sivulla seuraajia on yli 22 500. Nyt…

Haluatko kirjailijaksi? »

Ota meihin yhteyttä

Uutiskirje »

Tilaa uutiskirje

Yhteystiedot »

FITRA Oulu »
Fitra Oy
Kempeleentie 5
90400 OULU

FITRA Lahti »
Fitra Oy
Vesijärvenkatu 15, 3.krs
15140 LAHTI